du goda semla..

Hoff..är mätt som en liten griseknoa.
Blev middag från Aramo idag, fick bli en kycklingsallad för min del.
Igår efter jobbet gjorde jag Semlor. Blev kanske inte dom finaste. Jag glömde pensla dom med ett ägg
också fick dom vara i ugnen nån minut för länge. Men smaken var det absolut inget fel på :)
For och bjöd mamma,Alex och Jakob på varsin sen när dom var klara.
Tog receptet från Emma :)








"
Semmelbullar: 225° 8 min
50g jäst
3 dl mjölk
1 dl strösocker
100g smör
1 tsk malen kardemumma
1/1 tsk salt
1 ägg
ca 10 dl vetemjöl

Smält smör och blanda i jästen, häll i mjölk och häll sedan i degbunken. Tillsätt salt, kardemumma, strösocker & ägget direkt ner i smeten/degen. Tillsätt mjölet och knåda eller kör i assistenten några minuter. Låt degen jäsa 30 min och baka sedan ut & låt jäsa igen.
Pensla med ägg & grädda 8 min!
Gröp ur semlan och fyll på med madelmassa och grädde. Pudra florsocker över semlan och servera tillsammans
med ett kallt glas mjölk eller kaffe.
"
Bak recept | |
#1 - - Emma:

Mmm gott! Jag hade också en av plåtarna lite väl länge i ugnen vid första baket :/ tiden går så fort och så tror man att man ska hinna en massa under tiden :)

Kul att du testade receptet & sen länka till mig :)

Upp