Smörkola och tjejhäng

 
När Melissa sov sin andra (långa 20minuters?) vila passade jag på att kasta ihop
en laddning med en seeeg Smörkola med smak av flingsalt. Yttligare en sort till julgodiset :)
 
Är du sugen på att testa dessa snabba smörkolor så kommer receptet här.
 
Smörkola med hackad mörk Dumle och flingsalt
100 gram smör
3dl Strösocker
2dl Vispgrädde
1dl ljussirap
 
6 stycken hackade mörka dumlor
Flingsalt
 
Lägg alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull eller gryta och låt det koka upp.
Sänk sedan värmen och låt det småkoka tills kolan klarar kulprovet.
Häll upp i en form med bakplåtspapper (ca. 20x20cm).
 
Hacka dumlen och strö över kolan så det smälter lätt.
Låt den svalna lite och toppa sedan rejält av flingsalt.
Dra med en tandpetare så du får en fint mönster över kolan.
 
Kolan ska svalna i kylskåp eller en kortare tid i frysen, sedan skär du upp den i små bitar.
Linda in kolan i bakplåtspapper.
Förvara i riktigt kallt!
 
 
Jag gjorde några kolar i knäckformar och då valde jag att strö över Salmiakpulver istället för flingsalt.
Yummie yummie!
 
Två andra bilder som passar in på denna eftermiddag är dessa.
Jag och gumman tassade över till grannarna med de överblivna Sconsen och vi fick en rolig eftermiddag ihop.
Mina käkar fastna mer än en gång då vi fick oss några skratt anfall.
Haha.. Kolla bara in bilden på tältet. Alla vi fyra klämde in oss där inne.
Det blev tokvarmt!!
 
 
Melissa älskor lampor av olika slag! Här har hon fått span på Elsas fina taklampa
och Elsan har fått upp ögonen för mig som svammlar bakom kameran :)
 
 
Ett glatt gäng med brudar ;)
 
 
 
 
Godis, Älskade Melissa | |
Upp