Denna Semifreddo måste du testa!

God kväll fina du!
 
Den här dagen har rusat förbi. Men det är väl i och för sig inte ovanligt.
Tycker alla dagar bara rinner iväg.
Vi började morgonen här hemma med att ge pappan sovmorgon och frukost.
Sen har vi städar och börjat höstfixa ute på gården lite. Det är fortfarande många gröna löv kvar på
björkarna så än känns det inte dags att börja kratta. Men det finns en hel del annat att göra.
Våran gräsmatta ser ut som en riktig soptipp med bland annat takpannor och stuprör liggandes
lite här och var.
Melissa fick sen vara hemma med Cristofer och jag hämta upp mamma för en shoppingrunda på byn.
Jag kom hem med en del roliga saker. Var sitt plagg åt mig och Melissa och ett fint uppläggningsfat.
Vi passade också på att fara och handla till kvällens middag. Känns så lyxigt att fara själv och handla!
Utan barnvagn och i lugn och ro. Inga mat och sovtider att försöka timea in :)
 
När klockan slog 16:00 kom mamma,Alex,Jakob,mormor och morfar hit på hockeyeftermiddag.
Melissa satt bänkad i fatboyen och hon är minsann ett riktigt hockeyfans. Saikfans till och med ;)
Efter matchen bjöd vi på hemmagjorda burgare med tillbehör som majs,strips,saltgurka & bacon.
Som att vi inte var nog mätta efter allt godis och chips vi ätit till matchen så överraskade jag
med knäckig äppelpaj och vaniljglass.
Nu har alla farit och lillan sussar gott på övervåningen.
 
Bjuder på två Instagram bilder från kvällen. 
 
 
Alla samlade för match!
 
 
Hejja, Hejja Möller och gänget!!
 
 
Jag tänkte att jag skulle dela med mig av NutellaSemifreddon som jag bjöd på, på  ljuspartyt tidigare i veckan.
 
NutellaSemifreddo 10 pers.

2 marängbottnar
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella 

Separera gulorna och vitorna. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa sedan grädden för sig.

Lägg en marängbotten i en rundspringform och krossa den andra. Rör mycket försiktigt ihop äggvisp, grädde, vitorna och den krossade marängen. Ringla ner Nutellan ( som du värmt 30 sek i micron) så att det blir ränder i smeten. Rör om försiktigt! Rör du om för mycket blir allt en enda röra. Det är meningen att du ska få tydliga lager av nutellan. Häll över smeten på marängbotten som du lagt i formen. In med formen i frysen. Minst sex timmar, men gärna över natten!

Servera med nötter,färska bär eller bara som det är!

Sååå gott! Testa,testa :)

 
Smeten är faaarligt god.. Mm!
 
 
Innan jag stoppade semifreddon i frysen rostade jag hackade mandlar och mörkchoklad som
jag strödde över. Det blev gott! Glassen smälter rätt fort så du kan ta ut den strax före servering.
 

Kommer du ihåg att jag nämnde att Septemer och Oktober är riktiga kalasmånader för oss?
Imorgon är det ett nytt kalas som står på agendan. Det är min farfar Fred som fyller 78 år :)
Jag gillar födelsedagar och kalas!
 
 
 

 

 

 

Bak recept, Min vardag, glassigt | |
Upp