Raggmunks måndag!

Monday, Monday!
Har veckan börjat bra? 
Våran har börjat bra men det har varit ett hemske rantande idag.
Känns knappt som att jag har hunnit träffa Melissa :(
Hos tandläkaren gick det bra och nu har jag köpt hem mer plackers 
och flourskölj! Fanns mer än ett påbörjat hål. Så trist och så onödigt!



Idag invigde gumman sin söta klänning.
Jag tror jag smälter. Sötchock!!


Den fina vårbuketten står sig än och ger fortfarande ifrån sig en god doft :)


Fina va! Tack igen Pernilla :)

Idag till middag gjorde jag Raggmunkar och fläsk.
Melissa den lilla matglada och nyfikna varelsen ville såklart inte ha sin mat något mer då hon såg vad som låg på våra tallrikar.
En raggmunk fick hon och mums vad gott det var.
Hon riktigt hyper-andades. Hihi..



Raggmunkar med fläsk
4port

500 gram rimmat sidfläsk
800gram fast potatis ca 8 stycken
2 dl vetemjöl
1tsk salt
4dl mjölk
1ägg
Smör till stekningen

Stek de skurna fläsket. Spara flottet till stekningen av raggmunkarna.
Skala potatisen.
Vispa nu ihop mjöl salt och 1dl mjölk. Vispa ihop till en jämn smet.
Tillsätt resten av mjölken och ägget.
Riv nu potatisen grovt och häll ner allt i äggblandningen.
Fräs smör i samma panna som du stekte fläsket i.
Nu är det bara börja steka. Jag tog drygt 1/2dl smet till varje raggmunk och plattade till något. Akta så du inte bränner raggisarna. Medelvärme räcker!

Servera med färsk och lingonsylt :)


Mat recept, Min vardag, Älskade Melissa | |
#1 - - Johanna:

Åh jag dör sötdöden lite så fin är hon!! :D Maten ser dessutom jätte god ut :)

Svar: Ja..kan ju inte annat än hålla med! Världens sötaste enligt mig i alla fall 😍 Maten var god! Raggmunkar och fläsk blir så himla gott då man gör det från grunden. Inte samma sak som då man åt det i skolan..
Hanna

Upp