julbaket fortsätter..

 
 
God morgon bloggisar☺️
 
Cristofer är pappaledig och jag jobbar dag idag, lika så imorgon. 
Vad händer anmars här hemma?
Det bakas en hel del och jag hoppas att många fikasugna vill besöka oss i December måndad, för här finns det fika. Däremot är redan Saffransbiscottin och Knäcken slut.. Och snart Daimen 🙈 Haha!
1 Advent har ju inte ens varit än. 
 
Och vet du? Min systemkamera är tillbaka i min ägo igen. Pust!! Kontorsteknik fixade den åt mig.
Tack för det Sally. Du räddade många minnesvärda bilder 😘.
 
Och med det passar det väl att visa några bilder från de ßenaste dagarna.
 
I Tisdags kokade jag och Melissa köttsoppa.
 
 
 
Efteråt så bjöd jag på godsaker från min och Melissas bakdag.
Mozartkulor och Saffranssemlor.
Så gott så gott!! Gästerna rullade hem..
 
Mozartkulor:

200 g nougat 
200 g mandelmassa
150 g mörk blockchoklad

Skär nougaten i fyrkanter, ca 25 st. Rulla dem till bollar och ställ in dom i kylen en stund så de stelnar. Dela mandelmassan i lika många delar och tryck ut till platta rundlar. Lägg en nougatboll på varje och täck runt om med mandelmassan. rulla till dem till släta bollar. Smält chokladen i micro eller vattenbad. Doppa eller rulla kulorna i choklad och lägg på bakplåtspapper att stelna.

Ringla över smält ljuschoklad om du önskar ett fint mönster på din Mozartkulor.

Jag tycker personligen att Saffranssemlor är godare än vanliga. Fast jag föredrar ju allt med saffran. Men det blir mycket mera smak. Jag gjorde mina semlor små, så att man kan äta en utan att börja må illa 😉

Receptet kommer från Arla.

Saffranssemlor :

  • 50 g Arla® Svenskt Smör
  • 12 dl Arla® mjölk
  • 25 g jäst för söta degar
  • 14 dl Arla Köket Kesella® kvarg
  • 1 pkt saffran
  • 2 krm salt
  • 1 tsk stötta kardemummakärnor
  • 34 dl strösocker
  • 8 dl vetemjöl
  • 1 st uppvispat ägg
 
    • 200 g mandelmassa
    • 1 dl Arla® mjölk
    • 3 dl Arla Köket® vispgrädde
    • florsocker

Gör så här:

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37°. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt kvarg, saffran, salt, kardemumma, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250°. 

Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut runda släta bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla med ägg. Grädda i mitten av ugnen 5–7 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. 

Skär av ett litet lock på varje bulle. Gröp ur en del av inkråmet. Blanda det med riven mandelmassa och mjölk. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och klicka på bullarna. Lägg på locken och sikta över florsocker.

Källa: Arla Köket 5 2004
 
Bara att göra sig klar för jobb.
Ha en toppen dag!
Kram
Bak recept, Godis, Högtider, Min vardag | |
#1 - - Susanna Maria J:

Mmm så gott med semlor! :D

#2 - - Anonym:

Vad fint marmorfat i bakgrunden! Vart har du hittat det? :)

Upp