Cookies!!

 
Hej ☺️
 
Kvällsöppet på byn ikväll. Jag och några till tjejer möttes upp på Café Storgatan för vårat kvällsfika som vi brukar boka in då och då.
Efteråt gick vi en sväng och spande in kläder och pynt. Innan vi gick hem igen så sprang jag in på Coop där det var billigt godis. 
Gissa vars jag sitter med den andra handen i skrivandets stund? Inte i karrapåsen om du tror det 😉
 

Nu ska jag ge dig två recept på två spröda klassiska kakor.
 
Den första sorten är Drömmar. Mina flöt ut som du ser.
Jag var för snål med mjölet gissar jag. Där fick jag för att jag inte mättade ordentligt.
Men smaken var densamma. Goda och enkla.
Ringlade Nutella över dom som en extra toutch!
 
 
 
Drömmar

Ca 20 st

50 g smör, rumsvarmt
½ dl rapsolja
1 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker 
½ tsk hjorthornssalt
2 ½ dl vetemjöl

 Sätt ugnen på 150 grader. Vispa smör, olja, strö- och vaniljsocker pösigt med en elvisp.

Blanda hjorthornssalt och mjöl och rör ner det i smörblandningen.                                                                    Blanda snabbt ihop allt till en deg. Rulla ca 20 bollar av degen och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.                               Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 20 min. Låt dem svalna på plåten.

 
 
Strasskakor med smak av Nutella
 
Dessa kakor blev jag jätte nöjd med! Otroligt spröda och med en len och lagom vaniljsmak.
Valde att doppa i Nutella istället för mörkchoklad. Mums!! Dessa måste du bara göra!
 

40–45 st

100 g smör, rumsvarmt
½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 dl potatismjöl
1 ¼ dl vetemjöl

Garnering
100 g mörk choklad eller ca 100g Nutella

GÖR SÅ HÄR

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör, florsocker och vaniljsocker till en jämn smet. Tillsätt potatis- och vetemjöl, lite i taget, och blanda ihop allt till en lite lös deg.                                                                                                                                              Spritsa ut degen med en sprits försedd med stjärntyll till längder på en plåt med bakplåtspapper. Grädda längderna mitt i ugnen i 10–13 min. Dela längderna i 3–4 cm långa bitar med en vass kniv direkt när de kommer ut ur ugnen. Låt kakorna ligga kvar och kallna på plåten.

Doppa ändarna på kakorna i smält choklad. Låt kakorna stå en stund i kylen så att chokladen stelnar. Förvara kakorna i en burk med tättslutande lock i rumstemperatur.

 
Cookies | |
Upp