Gulaschsoppa

 
 
Hej ☺️
 
Fullt upp idag. Som alla andra dagar 😜 Har nästan mer att göra nu när jag är ledig än när jag jobbade.
Jag ser till så attjag alltid har mycket att göra iaf.
Först ut var ett besök hos bästa raraste barnmorskan Linda. Allt såg bra ut och jag följer min kurva.
Idag är jag i vecka 34! Snart dags att börja tvätta upp bebiskläder och förbereda ju!
Efter besöket hos barnmorskan for jag och Melissa till Charlie och Hanna. Där var andra mammor och barn och fikade adventsfika och drack kaffe. Trevligt!
Sen blev det raka vägen till kyrkan där Melissa som vanligt ville pyssla. Efter pyssel och fika vinkade vi hejdå och for hem. Då var klockan tre och det var dags att börja tänka på matlagningen.
Melissa var trött så hon ville ha sin tutte och ligga och se tv medans jag lagade middagen.
Testade ett nytt recept idag. Ska dela med mig av det till dig längre ner i inlägget.
Efter middagen hade pappan läsning i soffan ur de nylånade böckerna.
Sist men inte minst drog jag med mig mamma ut på en promenad i den härliga kvällsluften.
 
Nu sitter jag med kvällsfikat och inväntar Bachelor 👏
 
 
 
 
Buhu.. Snart är min Olivolja från Mallis slut 😔
 
 
Kolla vilken fin krans jag har fått av mamma. Den står och välkomnar alla som kommer hem till oss.
 
 
Soppan står på spisen och gottar till sig.
 
 
Gulaschsoppa
 
Det här behöver du till 6 portioner :
smör
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 kilo blandfärs eller älgfärs
3 msk tomatpure
1 liter vatten
7 fasta potatisar
2 st köttbuljongtärningar
2 msk kinesisk soja
2 burkar krossade tomater
1 1/2 msk paprikapulver
1/2 – 1 msk sambal oelek 
salt & peppar
Créme fraiche
Bröd om det önskas till serveringen

Gör så här:

Smölt smör i en kastrull, fräs den hackade löken/ vitlöken. Vänd ner färsen och bryn den klar, pressa ner tomatpure och fräs Ihop snabbt. Vänd ner vatten, buljong, soja, krossade tomater, paprikapulver och salt & peppar. Låt sjuda upp.  Tärna ner den skalade potatisen och låt sjuda i ytligare 15 -20 min. Smaka av med sambal oelek.

Serveras med creme fraiche och en bit gott bröd.

 

Och imorgon står julbak på schemat. Wihoo 👏

Mat recept, Matpaj/Soppa, Min vardag | |
#1 - - Johanna:

Så juligt och mysigt!

Upp