Citronpannacotta med lakritsspegel

Hej och god kväll ☺️
 
Kom hem från jobbet för ett litet tag sedan.
Trots att jag åt kvällsfika på jobbet så har jag 
ändå tagit fram ostarna och dom salta kexen. Det är så typiskt mig, jag kan typ inte se tv/film utan något att äta. Blir liksom tråkigt utan något i munnen?? Eh...haha! Ja, du fattar säkert vad jag menar.
 
Idag har det inte varit någon vanlig dag, utan det har varit min älskade mammas födelsedag!!
Hon bjöd upp på en massa gosaker. Som att besöka ett kondis.
Noah sov sig genom hela kalaset, den lilla sömntutan. Men vi andra hade det så trevligt.
 
För ett tag sedan bläddrade jag igenom mina tidningshög med en massa recept.
Där bland alla tidningar hittade jag ett recept jag ville testa så fort som möjligt.
 
 
Det var ett recept på Citronpannacotta med lakritsspegel.
 
 
Citronpannacotta
 
2st gelatinblad
3dl vispgrädde
200gram Philadelfiaost
1 vaniljstång 
1 dl strösocker
skal och saft av 1 citron
 
Lakritsspegel
Ca 2 msk vatten
6st kick kolor ( Citron lakrits)
 
Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten.
Blanda ihop vispgrädde och Philadelfiaosten i en kastrull. Dela vaniljstången på längden och skrapa ut fröna och lägg ner dom i kastrullen tillsammans med sockret. Låt sjuda några minuter under lätt omröring.
Dra bort kastrullen och krama ut gelatinet och vispa ner det i gräddblandningen.
Blanda sist i citronsaft och skalet.
Häll upp blandningen i snygga glas och ställ dom i kylskåpet i minst fyra timmar.
 
Häll nu vattnet i en liten kastrull. Bryt ner kick-lakritsen i vattnet. Rör om hela tiden och låt lakritsen smälta under svag värme. När du fått önskad konsistens låter du blandningen svalna lätt och sen häller du över den kalla Pannacottan. Låt glasen stå yttligare 1 timme i kyl.
 
Kanske en nyårsdessert? Eller till någon av adventsträffarna?
Gillar du lakrits och citron? DÅ kommer du fastna för denna 😍
Har tyvärr bara en tråkig och suddig bild på den färdiga desserten.
I väntan på att jag gör om denna dessert och fotar den får du nöja dig med inköpslistan.
Trist, men tyvärr sant.
 
 
 
 
 
 
Bak recept, Min vardag | Citronpannacotta | |
Upp