Pavlova!

 
Heeej!!
 
Sitter med en sovandes Noah på magen och skriver med ett pekfinger till dig.
Helgen är här, visst är det skönt!?
Största delen av dagen har vi spenderat med att lunch och fika hos Eveilna&Elsa.
När pappan i huset kommer hem döljer han en vacker Fredags bukett bakom ryggen.
Jag blev så glad! Älskar att ha färska snittisar hemma 😏
Sen hade vi turen att slippa laga mat. Mamma och Alex bjöd upp på middag och jag vispade ihop en Pavlova och tog med istället för blommor.
 
 
Mina små älsklingar 💙
 
Tävlingen drar igång senare i helgen. Allt är inte klart än så du får hålla ut.
Nu ska jag göra mig klar för...jäsp.. Sängen. Men först får du receptet på Pavlovan.ba
 
Pavlova med granatäpplen
  • 
6 rumstempererade ägg

  • 3 1/2 dl socker
  • 
1 liten nypa salt
  • 
2 tsk majsena (majsmjöl)
  • 
1 tsk ljus vinäger

  • 5 dl vispgrädde
  • 
frukt och bär efter smak och tillgång

Vaniljsmörkräm
6 äggulor
1,1/2 dl socker
2 msk vetemjöl
2 1/2 dl vispgrädde
125 g smör
3 tsk vaniljsocker
  1. Sätt ugnen på 150 grader. Separera äggulorna från vitorna. Det får inte komma minsta gnutta gula i äggvitorna, då stelnar de inte.

  2. Vispa vitorna till ett tjockt, hårt skum. Vispa i sockret lite i taget tills äggvitorna blir glansiga och toppiga. Vispa till sist i saltet, majsenamjölet och vinägern.

  3. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen och grädda i cirka 1 timme. Ta ut och svalna.

  4. Lägg försiktigt upp marängen på ett fat och klicka på vispad grädde och smörkräm, dekorera med färska bär.
 
Natti natti 
Bak recept | |
Upp