Sega Chokladkakor

 
God morgon!
 
Idag är det Fredag!! Wihoo.. Melissa blev så glad då vi klev upp och jag berättade att det var Fredag idag.
-Nu är alla ledig med mig! Jaaa! Fredagsmys med pappa! jaaa!
Haha, inte bara jag som blir glad av Fredagar. Fint väder ser helgen ock ut att bjuda på. Härligt ☺️
Har du några planer för helgen?
 
Igår när vi kom hem från Öppen kyrka så började jag att dammtorka och möblera om här hemma.
Jag bytte plats på soffan och tv-bänken. Så nu sitter jag på våran "nya" soffplats och skriver. Känns konstigt men trevligt. Jag tycker det är roligt att byta plats på saker och ting här hemma. Helt plötsligt att kan dom få ett nytt liv.
Hur som helst så började jag att baka också. Gjorde en omgång med Sega Chokladkakor. Smeten var ju helt fantastiskt farligt god. Varning varning!!
Jag doppade dessa kakor i mjölk igår. Mmm.. 
Testa att baka dessa.
 
  • 300 gram smör
  • 2 1/4 dl socker
  • 2 1/2 dl brun farinsocker
  • 2 st ägg
  • 3 tsk vaniljsocker 
  • 7 1/2 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk bikarbonat
  • 4 msk kakao
  • 200 gram grovt hackad mörk choklad
  • Ev 150 gram grovt hackade valfria nötter
  • Smält smöret. Vispa ihop farinsocker, strösocker,ägg och vaniljsocker. Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”, ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen och ev nötterna. Dela upp smeten i mindre bollar och platta ut lite lätt på plåtar klädda med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader ca 10 minuter. Kakorna ska ha flytit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna. Låt kakorna  svalna lite på plåten först, sen flyttar du dom till ett galler. Låt dom stå länge. Ju längre du låter dom bli kalla destå krispigare och sega blir dom.
 ❤️
 
 
 
 
 
 
Och med det inlägget tackar jag för mig och önskar dig en bra start på helgen.
Kram!!
Cookies, Happy Friday, Min vardag | |
#1 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Åhhh så gott!! Jag ÄLSKAR allt med choklad.

Svar: Ja jag med!! Allt blir gott med choklad i 😋
Hanna

Upp