En doft an saffran

 
God morgon!
 
Läslovet är slut och Melissa är på förskolan igen. Hon har längtat tillbaka och frågat när hon ska få fara på förskolan igen. Det känns bra att hon trivs så bra. 
Har hunnit med en morgonpromenad då Noah ändå skulle sova. Skönt och frsikt i luften. Nu sitter jag i skrivandets stund och dricker kaffe samt äter en spröd Saffransdröm. Jag och Melissa har bakat i helgen. 
Bläddrade igenom Hembakat och blev så sugen på att starta med julbaket lite smått. Saffransdoft i huset är något speciellt. Det luktar jul och hemtrevligt.
 
Här kommer receptet på dessa spröda och lätta Saffransdrömmar..
DOM är verkligen goda, så enkla i sin smak men så begärliga! Lova att testa dom.
Du kommer inte bli besviken.
 
Ca 40stycken 
 
150g rumsvarmt smör
3dl Strösocker
1dl Rapsolja
1/2g saffran (1pkt)
1 tsk Hjorthornssalt
1msk vaniljsocker
5dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 160 grader. Vispa
 smör och strösocker vitt med en elvisp. Tillsätt oljan och saffran och vispa det fluffigt. 
Blanda ihop hjorthornsalt,vaniljsocker och vetemjöl i en annan skål. Rör ner det i smörblandningen och arbeta ihop allt till en deg. 
Dela degen i fyra delar och rulla ut dem till längder. Dela varje längd i tio bitar. Rulla varje bIt till en boll och lägg dem sedan på en bakplåtaklädd plåt. Det går åt två plåtar.
Grädda nu kakorna i mitten av ugnen i ca 20min. Grädda en plåt i taget.
Låt kakorna svalna på plåten.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sitter och doppar en till nu. Fast nu med iskall mjölk istället. Haha! åh så goda 😍
Jag älskar småkkakor.
 
Kram från mig!
 
Cookies, Juletid, Min vardag | |
Upp