Friday

Hey hey Friday!!
 

Hösten är underbar!
Jag älskar den friska luften, dom lätt färgade löven men ändå den varma solen som visar sig under dagarna.
På kvällarna får man tända ljus och krypa ner under filtar. En riktig mys-årstid om du frågar mig :)
 

Efter frukosten imorse blev jag sådär sötsugen som jag brukar bli till kaffet.
Jag kikade igenom kakburkarna som låg i frysen, men det var inget som föll mig i smaken just då.
Då kom jag på vad jag var sugen på.  Spröda kakor med smak av choklad!
När Melissa somnade sin förmiddagslur tog jag tillfället i akt och satte igång med mina
Marabou-kakor :)
45 minuter senare vaknade lill-gumman och andra plåten med kakorna var klar.
Jag slog in ett gäng spröd/sega kakor i rosa förpackning och tog med till Melissas mormor.
Vi avnjöt kakorna till eftermiddagskaffet ute i den hettande solen senare på dagen.
 
Vad har vi mer pysslat på med idag?
Vi har mest tillbringat dagen med min mamma och Jakob :)
Vi har myst på utomhus och ätit lunch tillsammans. Jag har blivit med en till handväska, eller
rättare sagt väska rikare. Köpte Brukas toksnygga väska idag! Är så nöjd över den.
En stor läcker sak som rymmer en massa saker och är perfekt övernattningsväska.
Igår gick jag och Melissa en visning för barnaffären Happy och för dom som såg den, så väskan jag bar på
visningen är den jag har köpt idag. Den finns på Handplockat :)
 
 
Sötaste lilla manikängen som man kan hitta. Melissa bar Noa Noa från topp till tå :)
 
 
Min fina Bruka väska :)
 
 
Oj, hjälp vilken utväxt! Traecy, jag hör av mig snart ;) Men om du bortser från den, så
är Melissa så där urgulligt trött och söt så jag tror jag dör på den här bilden.
 
 
Morgonbak :)
 
Receptet på dessa spröda men samtidigt sega 38 stycken chokladkakor lyder :

200 g smör 

2½ dl farinsocker

1 dl strösocker

3 tsk vaniljsocker

2 ägg

5½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

200 g valfri choklad ( Jag valde 100g Marabou mint & 100g Marabou lakrits)

 

Värm ugnen på 175 grader( varmluft).

Vispa sedan de rumsvarma smöret, farinsockert+ strösockert och vaniljsocker poröst. 

Knäck i de två äggen och rör om. 

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en separat bunke. Häll sedan över till smörblandningen. Rör om!

Grovhacka chokladen och häll ner i smeten. Blanda väl :)

Täck en plåt med bakplåtspapper och rulla degen till små bollar. Innan du skjutsar in plåten så

plattar du till "bollarna" något. ( De flyter ut rätt mycket, så ha ej för tätt på plåten).

In i ugnen cirka 10 minuter.

Låt kakorna svalna innan du tar av dom från plåten.

 

Goda till ett kallt glas mjölk ;) 

 

 

 
Också avslutar vi med en bild på lill-pyret. Ute i gräset med höstvinden i håret ♥

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bak recept, Godis, Happy Friday, Mina inköp, Älskade Melissa | |
#1 - - sofie:

Men jisses så fina tjejer, båda två!

Svar: Men tack rara du :)
Hanna

Upp