Hipp hipp hurra hurra!!

Hej ☺️
 
Är allt bra med dig? Med mig är det bara bra.
Har däremot varit sjukt trött hela dagen. Vi hade så varmt i sovrummet så Noah har vaknat och tjorvat in sig mellan spjälorna i sängen flera gånger i natt. Hela familjen klev upp och kom sen och väckte mig.
Trots sovmorgon så har jag längtat till det blir kväll och jag får lägga mig igen.
Criatofer knuffade tom ut mig på en löptur tidigare ikväll. På sommaren blir det långt mellan passen och jag är nöjd om jag tar mig iväg på en barnvagnsprommis. Har noll inspiration till träning just nu. Men jag vet att den kommer tillbaka,inspirationen alltså. Hur som helst så var det som alltid,väldigt skönt att ta sig ut i naturen. Efter allt regn som kom tidigare så var luften frisk och klar. Härlig känsla!
 
Idag fyller min kära mormor år. Hon bjöd oss alla på lunch och tårta. Även jag hade med mig en tårta, eller en rulltårta med extra sommar touch. Hade kvar en massa jordgubbar i kylen som jag inte ville behöva slänga så jag såg mitt tillfälle. Grattis igen söta rara mormor!! 💞
 
 
Sommrig rulltårta
  • 3 stycken ägg
  • 1.5 deciliter strösocker
  • 2 deciliter vetemjöl
  • 1 tesked bakpulver
  • 1 tesked vaniljsocker
  • 3 matskedar kokande vatten
  • 100 gram vit choklad
  • 3 deciliter vispgrädde
  • 250-500 gram jordgubbar
 
Ställ ugnen på 225 varmluft.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål och sikta ner det i smeten.
 
Tillsätt de kokande vattnet och blanda försiktigt ihop till en smet. Bred nu ut smeten i långpanna som är klädd med bakplåtspapper. Grädda kakan i 5 minuter.
 
Strö socker på kakan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper. Lossa pappret på kakan och låt svalna.
 
Fyllning och garnering: Smält chokladen över vattenbad. Vispa grädden tillsammans med den smälta chokladen. Bred chokladgrädden på kakan. Strö på tärnade jordgubbar, men spara några till garnering. Rulla ihop kakan från långsidan. Garnera med spritsad grädde och jordgubbar. Sikta över florsocker.
 
Nu ska jag diska undan från vårat kvällsfika, sen duscha och sen SOVA! 
God natt. Var rädd om dig.
Bak recept, Min vardag | |
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Omg, det ser underbart ut :D

Upp