Brownie med Maraboutäcke

Hej på dig ☺
 
Här hemma hos oss händer det inte allt för mycket. Stackars Noah ligger fortfarande i hög feber.
Så det blir mycket soffhäng för våran del. Det svåra är att Melissa har pigg och alert och vill såklart leka en massa.
Det är tur att hon tycker det är kul med pysselböcker. Dom kan hon tro sig med länge.
Lika så att leka med sina Barbies/dockor/ Maileg kaniner och My little ponnys
 
Men varför jag klickade in mig här på bloggen var egentligen för att dela med mig av den chokladigaste brownien.
Så så god. Men maffig! Jag åt en bit som den var, direkt till kaffet tidigare imorse.
Men kan tänka mig att dom är utsökta till en klick lättvispad grädde och en stor sked med hallon. 
Där har du ett förslag til påsk efterrätten.
Eftersom att den är så maffig så räcker den till många. Jag har gjort färdiga portionsbitar och fryst in.
 
 
 
Melissa ville hjälpa att baka!
 
 
 
 
Okej,smeten är s å god!!
 
 
Använd vilken marabou smak du vill. Själv tog jag en av mina nya favoriter, fudge & havssalt!
 
 
Efter att ha smakat biten på bilden skar jag ner portionsbitar i ännu smalare form.
Tänkte bjuda på detta då Melissa fyller år och då vill man ju att gästerna ska orka smaka mer än från bara en sort.
 
Här kommer den.
Brownie med Maraboutäcke
 
25 BITAR
  •  200 g smör
  •  4 dl strösocker
  •  3 dl kakao
  •  1 tsk vaniljsocker
  •  2 tsk torkat pulverkaffe
  •  1 tsk bakpulver
  •  3 dl vetemjöl
  •  ägg
GLASYR:
  •  150 g mjölkchoklad i bitar
  •  2 msk starkt kaffe
  •  4 msk kakao
  •  1.5 dl florsocker
  •  100 g rumsvarmt smör
  • Gör så här:
  1. Smält smör och socker tillsammans i en kastrull. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke.Häll ner smör- och sockerblandningen i de torra ingredienserna och vispa ihop. Tillsätt äggen och vispa till en jämn smet.Häll smeten i en form med bakplåtspapper (25 x 30 cm) eller i en rund form (cirka 28 cm i diameter). Grädda kakan mitt i ugnen på 150° i 20 minuter. Ta ut kakan och låt den svalna i 30 minuter. ( den ska vara rätt lös i konsistens, den sätter sig då den stelnar).

Glasyr

Smält chokladen till glasyren i ett vattenbad med kaffe och kakao. Vänd ner florsocker och smör i chokladen och blanda ihop till en jämn smet. Bred ut glasyren över den svala kakan och toppa med den hackade chokladen.

Låt kakan stå i 15 minuter innan servering så att glasyren hinner stelna.

Bak recept, Min vardag | brownies | |
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

Såg riktigt gott ut

#2 - - Caroline:

Den ser verkligen underbart god ut kakan. :)

#3 - - sofiasmode:

Ååh vad mumsigt! Och härliga bilder också :)

#4 - - Carolin:

Men så gott :D

Upp