Spräng mätt...igen!

God kväll :)
 
Cristofer har varit i huset hela dagen tillsammans med Stig.
Nu är en del av köksstommen uppe. Det gör så mycket. Helt plötsligt känns det inte
som att köket är så långt bort..Även om det kanske är det :)
Jag följde med mamma,Alex och Jakob till Boden. Vi for och firade Rebeca som fyllt år.
Det bjöds på gott fika och innan vi for hemåt igen blev det en snabblunch på Max.
 
Till middag gjorde jag ett nytt recept med en spännande kombination av
Rödvinssky och kyckling. Kombinationen blev bra och till det åt vi en potatis/palsternackspure.
Mm..jag hade kunnat äta pure och rödvinssky bara dom!
Efterrätten blev Tobleronemousse toppad med hallon. Även det ett nytt recept.
En riktig hitt! Har du inte bestämt dessert till Nyårsafton kan jag varmt rekommendera den :)
 
Nu ikväll gick vi alla över till grannarna och surrade.
Bara för att bli ännu mera övermätt så gick vi lös på ostbrickan med olika tillbehör.
Fikonmarmelad,olika ostar ( som jag bara får titta på!!),päron mm..
När vi sen kom hem igen har Ella och Selma fått sig en uppfräschning inför nyårsafton.
Nu doftar dom fräsch parfym.
 

Tobleronemousse

För 4- 6 portioner:

200 gram toblerone

2 ägg

3 dl grädde

1 msk flytande honung

Färska hallon

 och 50 – 100 gram finhackad toblerone

Gör så här :

Smält chokladen över vattenbad tillsammans med honungen. Låt svalna.Under tiden vispar du grädde fluffig. Ta fram en annan skål och vispa de 2 äggen fluffigt. Lite i taget så rör du ihop chokladen med äggen , rör hela tiden så att du blandar om till en chokladsmet. Nu så tar du lite grädde i taget och väder ner , vänd  så lite som möjligt – men endå så det blandar sig. Rör ner den finhackade tobleronen.  Och sedan häller du upp i fina portionsskålar och låter stå kallt i kylskåp i minst 2 timmar.

Servera den fluffiga moussen med färska hallon.

Efterrätt, Min vardag | |
Upp