33+2 med lilla prinsen

God kväll kära du ☺️
 
Ligger i sängen och ser snart i kors. Är så trött! Samtidigt som jag jag skriver till dig så är jag inne på Ikeas hemsidanoch rekar. Blir mycket klickande till varukorgen. Vi får väl se vad som raderas sen i slutet.
Ikväll har jag varit på sista körövningen inför våran Anna-Lotta konsert.  Som förövrigt är på Söndag kl 18:00 i Älvsbykyrka . Hoppas du kommer och får dig en fin och julstämmnings stund. 
Annars har dagen idag också susat förbi. Har ätit lunch på Clarys och sen varit ute och lekt på eftermiddagen. Melissa tycker det är så kul med all snö som har kommit! Innan middagen tog vi oss en sparktur till byn. Mysigt!
"issa åker spark som Madicken". 
Sen har jag fått konstaterat att våran lilla efterlängtade prins är fixerad. Har anat det själv också.
Magen har ändrat form och jag kan ofta få riktiga kickar rakt upp i revbenen och på sidorna.
Lilla plutten... Gud vad vi har börjat längta efter dig. Snart så kan det ju starta när som helst.
Iiiih så spännande 💙
 
Igår hade vi som sagt bakning på schemat.
Det blev Saffransbullar, Lussekatter, Rockyroad ooh en saffranskrans.
Nu kan vi välkomna första advent.
Alltså , doften av saffran är så speciellt. Mm! Jag önskar att den aldrig for ut från husets väggar.
 
 
 
Noga, noga sätter hon snöflinga för snöflinga.
 
 
Koncentration.
 
 
 
En skumtomte till mamman och en till smeten...
 
 
Utanför fönstret snöade det sakta små snöflingor. 
 
 
Den gula och underbart doftande degen är på jäsning.
 
 
Färdiga!! Vi bjöd över mamma och morbror Jakob på nybakat.
 
Jag gör lite olika recept. Men minns att jag följde ICAs Saffransbulls recept förra året och blev nöjd.
Jag har bara tillsatt Mandelmassa i min fyllning. Tycker det blir så saftigt och gott av det!
 
Här får du receptet om du önskar!
 
 45 st
  • 50 g färsk jäst 
  • 150 g smör eller margarin 
  • 2 påsar saffran (à 1/2 g)
  • 1 1/2 dl strösocker 
  • 5 dl mjölk 
  • 250 g kesella/kvarg (10 %)
  • 1/2 tsk salt 
  • 1 ägg 
  • Ca 17 dl vetemjöl 

Fyllning

  • 200 g smör eller margarin 
  • 1 1/2 dl strösocker 
  • 4 tsk vaniljsocker 
  • 100-200 gram mandelmassa

Till pensling

  • ägg 
  • pärlsocker 
  1. Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet. Stöt saffranet med lite av sockret i en mortel. Rör ner saffranet i det smälta matfettet. Tillsätt mjölken och ljumma degspadet till ca 37°C.
  2. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, socker, kvarg, salt och ägg. Arbeta i nästan allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Strö lite mjöl över degen. Låt den jäsa under bakduk 30-45 minuter.
  3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda ev. i resten av mjölet och dela degen i 2 delar.
  4. Kavla ut varje del på mjölad arbetsbänk till en kaka ca 25x60 cm.
  5.  Bred på Smör, riven mandelmassa, socker och vaniljsocker .
  6. . Vik kakan dubbel på längden, tryck till den lätt med handen. Skär 2-3 cm breda remsor, dela dem på mitten men låt de sitta ihop i övre kanten (som ett byxben). Sno ihop till en knut. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Täck dem med en bakduk och låt jäsa ca 30 minuter. Sätt ugnen på 250ºC.
  7. Pensling: Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
  8. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 minuter. Låt dem kallna på galler övertäckta med bakduk.
 
 
 Nu ska jag försöka sova.. Om jag kan! Det är visst någon som har hicka i min mage.
Hela magen hickar ☺️
God natt.
Bak recept, Graviditeten, Min vardag | |
#1 - - Frida:

Hoppas allt går bra med lillebror. Var rädd om honom! Härligt med snö!

#2 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Ohh, det här ser så gott ut!! Lycka till med lillebror! :)

#3 - - Elin Linnéa:

Åh det såg riktigt gott ut ♡

Upp