Baka

Hej och god kväll ☺️
Var ut på en promenad tidigare i eftermiddag. Vilken härlig eftermiddagssol vi har haft i veckan.
Idag har vi varit ute största delen av dagen. Mellishäng i Lomtjärn med kompisen Charlie,mata fåglarna med bröd,lunch på Clarys,sen hem och börja packa ihop för helgen lite smått.
Hipps vipps var det sovdags för Lilleman igen så då gick vi ut igen.,vi vattna häcken och lekte i lekstugan ett tag. Den här mamman fick sig en stund i solstolen medans Melissa åt frukt brevid mig.
Noah vaknade och vi gick in. Så var det dags att börja hänga tvätt och starta med middagen.
Och nu sitter jag här och funderar på vad jag ska äta.
Är sååå sötsugen.
...Noah har hunnit vakna till så jag har hunnit vara uppe till han och nu har jag satt mig i soffan med en skål..
Kan du gissa? GLASS såklart! Vad annars? Haha.
Glass och skivad banan. Mm. Precis vad jag var sugen på.
Är sugen på att börja förbereda årets Midsommartårta, men får ha is i magen och vänta till imorgon.
Vore tråkigt om den hann bli dålig.
 
Jag och Melissa bakade ju för någon dag sedan.
Det kanske kan vara något till helgen?
Moccarutor i långpanna räcker till många 👍
 
 
 
Jag och Melissa är lika förtjust i Nutella båda två.
Dock är inte jag lika söt med chokladmuscha
 
 
Glasyr och strössel är på!
 
 
Färdiga ☺️
 
 
 
Moccarutor/Kärleksmums
 30 -40 bitar  :


200 gram smör
5 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk

Glasyr : 
150gram smör
1 dl kaffe
6 dl florsocker
4 msk kakao
4 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader. Ta fram en ugnslångpanna och klä med bakplåtspapper.
Smält smöret och låt vila. Vispa sen ihop ägg och socker så att det blir vitt & luftigt, blanda resten av de torra ingredienserna till kakan och sikta ner i smeten. Tillsätt smör & mjölk under omrörning och rör till en jämn smet. Häll smeten i långpanna och grädda i ca20 min.

Under tiden gör du glasyren. ( Jag har dubblat glasyr smeten)

Smält smöret och blanda i resten av ingredienserna tills du har en jämn smet. Bred ut glasyren över kakan när den svalnat något.
Strö över kokos eller strössel och skär kakan i bitar.

Bara att servera till midsommarfikat 👍
 
 
 
Bak recept, Min vardag | |
Upp