Saffransbullar med smör & florsocker fyllning

God Kväll på dig.
 
Hade lovat att dela med mig av dessa saftiga och goda saffransbullar.
Receptet hittade jag från Tidningen Hembakat.
Verkligen goda!!!
 
 
 Jäsning pågår..
 
 
Min tatuerade bagerska smakar degen hon också. ( Jag gillar deg )
 
 
Degen delad 
 
Smör och florsocker klickarna ligger på fatet och väntar på att åka in i frysen.
 
Färdiga!!
 
 
Ca 30-35 stycken Saffransbullar med Smör & Florsocker fyllning

Fyllning
150 g smör, rumsvarmt
1 ½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Deg
½ g saffran + 1 tsk strösocker
50 g jäst
3 dl mjölk, fingervarm
1 ½ dl strösocker
½ tsk kardemummakärnor, mortlade
1 krm salt
3 ägg
225 g smör, rumsvarmt
12–14 dl vetemjöl

Dekorering
1 ägg

GÖR SÅ HÄR

1. Fyllning: Blanda ihop smör, florsocker och vaniljsocker till fyllningen i en skål. Klicka ut ca 30 små högar på en tallrik och ställ den i frysen i ca 1 tim.

2. Mortla saffran och strösocker. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt saffran, strösocker, kardemumma, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.

3. Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 30 bitar. Forma släta bullar och lägg dem i aluminiumformar ställda på en plåt (vanliga pappersformar funkar också).

4. Ta ut smörklickarna ur frysen och tryck ner en bit i varje bulle. Låt bullarna jäsa i ca 25 min. Sätt ugnen på 250 grader.

5. Pensla bullarna med uppvispat ägg.

6. Grädda bullarna mitt i ugnen i 7–9 min. Låt dem svalna på ett galler.

7. Pudra florsocker över bullarna.

Fyllning: Blanda ihop smör, florsocker och vaniljsocker till fyllningen i en skål. Klicka ut ca 30 små högar på en tallrik och ställ den i frysen i ca 1 tim.
Mortla sen saffran och strösocker. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt saffran, strösocker, kardemumma, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.
 
Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 30 bitar. Forma släta bullar och lägg dem i aluminiumformar ställda på en plåt (vanliga pappersformar funkar också).
Ta ut smörklickarna ur frysen och tryck ner en bit i varje bulle. Låt bullarna jäsa i ca 25 min. Sätt ugnen på 250 grader.
 Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda bullarna mitt i ugnen i 7–9 min. Låt dem svalna på ett galler.
Pudra florsocker över bullarna.

 Receptet kommer från tidningen Hembakat.

 

Kram från mig 

Bak recept, Juletid, Min vardag | |
#1 - - Felicia:

Låter riktigt gott!

Upp