Palsternackscips

 
God kväll finis!
 
Äter kvällsfika och ser på , Vad blir det för mat. Vad gör du?
Imorgon vaknar vi upp till Fredagmorgon. Åååh så underbart! Cristofer slutar tidigare på Fredagar.
Så när jag och barnen har varit på Bibblan och sjungit brukar vi mötas upp vid ytterdörren. Då är helgen här!
 
Förra veckan lunchade jag på resturang som hade så grymt goda salta snacks vid salladsbuffén.
Dom var så goda så jag var tvungen fråga kocken hur han hade gjort. Och de visade sig vara enkelt.
Jag gjorde versionen i ugn. Dom vart goda! Men inte så goda som dom friterade på restaurangen.
Så det blir mitt goda tips såhär på kvällskvisten.
 
Palsternackscips i ugn
  • 2 palsternackor 
  • 2 msk rapsolja 
  • 1/2 tsk flingsalt
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Skala och hyvla palsternackorna tunt på längden med mandolin eller osthyvel.
  3. Sprid ut skivorna på en bakpappersklädd plåt och pensla båda sidorna med oljan. Strö över flingsaltet.
  4. Ställ in i mitten av ugnen 10–15 minuter.
 
 
 
Friterad Palsternacka
  • ca 200 g palsternacka 
  • 1 l olja 
  • salt
  1. Skala och skiva palsternacka tunt. Använd madolin eller potatisskalare.
  2. Värm oljan i en kastrull till 160°C. 
  3. Lägg i lite palsternacksskivor i taget så att inte oljan kallnar för mycket under friteringen.
  4. Lyft upp dem när de är gyllenbruna. Låt rinna av på hushållspapper. Salta och servera.
 
 
 
 
Söta och salta på samma gång, Yummie!!
 
 
Min vardag, Växter och Grönt | |
Upp